Slimmer werken,
blije klanten

CTQ-boom

Gepubliceerd op

CTQ-boom: ‘Critical to Quality’ De CTQ-boom staat voor ‘Critical to Quality’ en is een tool die inzicht biedt in de concrete wens van de klant. Aangezien de ‘Voice of the Customer’ zeer belangrijk is binnen Lean, is de CTQ-boom een handig hulpmiddel bij Lean Six Sigma projecten. De klantwens vormt immers het startpunt van je […]

Muda, Muri, Mura

Gepubliceerd op

De 3M’s: Muda, Muri, Mura Muda, Muri en Mura zijn 3 Japanse termen die bronnen van frustratie aanduiden voor zowel medewerkers als klanten. Heb je zelf ook weleens het gevoel gehad dat je de hele dag achter de feiten aanloopt, terwijl andere collega’s het rustig aan lijken te doen? Grote kans dat je slachtoffer bent […]

KANO-model

Gepubliceerd op

KANO-model: prioriteren van klantwensen Binnen Lean en Lean Six Sigma staat de klant centraal. De zogeheten ‘Voice of the Customer’ is leidend in alles wat je als organisatie doet, omdat dit het succes van je product of dienst kan bepalen. Daarom is het belangrijk om goed inzicht te krijgen in de wensen van de klant; […]

dmaic

DMAIC: 5-fasen-cyclus

Gepubliceerd op

DMAIC: Aanpak voor Lean Six Sigma verbeterproject Iedereen ziet weleens ruimte voor verbetering in zijn werk. Maar niet iedereen doet hier iets mee. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Dan kan DMAIC een uitkomst bieden. DMAIC projectaanpak is een Lean Six Sigma tool die je helpt een verbeterproject aan te pakken van […]

Wet van Little

Gepubliceerd op

Wet van Little (Little’s Law) De Wet van Little is in 1961 bedacht door John Little, een voormalig professor aan de Massachussets Institute of Technology. Aangezien de Wet van Little zijn oorsprong vindt in de wachttijd-theorie, is het een belangrijk onderwerp binnen Lean Six Sigma. De stelling wordt veel aangehaald in boeken over operations management […]

De associatie tussen Lean en Mean

Gepubliceerd op

Veel mensen associëren Lean met Mean, maar waarom eigenlijk? Waar komt deze associatie vandaan? In deze blog gaan we dieper in op de redenen van deze associatie. Waar komt de associatie vandaan? Om te begrijpen waarom Lean en Mean weleens met elkaar verbonden worden, is het allereerst belangrijk om de betekenissen van beide begrippen helder […]

Waarom SIPOC onmisbaar is bij procesverbetering

Gepubliceerd op

Wil je procesverbetering bereiken binnen je bedrijf? Dan is het allereerst belangrijk om een uitgebreid overzicht te hebben van de betreffende processen. De SIPOC kan hier een uitkomst in bieden. Simpel gezegd laat deze Lean Six Sigma tool in een tabelvorm de belangrijkste inputs en outputs zien van één of meerdere bedrijfsprocessen. Hoe dat precies […]

De visuele aantrekkelijkheid van Kanban

Gepubliceerd op

Het woord ‘Kanban’ bestaat uit de Japanse termen ‘visueel’ en ‘kaart’ en is een belangrijke tool binnen Lean. Kanban zorgt ervoor dat de voorraad precies groot genoeg is, waardoor verspillingen worden verminderd. Just-In-Time principe Kanban hangt nauw samen met het Just-In-Time principe. Bij dit principe is de bevoorrading van het magazijn precies goed omdat deze […]

5S: Optimalisatie van je werkplek

Gepubliceerd op

Het 5s model Het 5S model is ontwikkeld om de kwaliteit van een organisatie te verbeteren waarbij de werkplek als uitgangspunt dient. Vragen als; ‘Waar had ik die documenten nou ook alweer gelaten?’, worden hierdoor verleden tijd. Dit scheelt een hoop frustraties, verwarringen maar bovenal verspillingen. Het 5S model is een tool binnen Lean Six […]

Value Stream Mapping: betekenis & template

Gepubliceerd op

VSM: Value Stream Mapping Value Stream Mapping – ook wel waardestroomanalyse – is binnen Lean Six Sigma een veelgebruikte en essentiële tool. Value Stream Mapping biedt een eerste startpunt op weg naar procesverbetering, omdat verbeterpunten op een gestructureerde manier in kaart worden gebracht. In deze blog wordt allereerst dieper ingegaan op de betekenis van Value […]