Slimmer werken,
blije klanten
lean cursus

Waarom Trainen in Lean Six Sigma

Gepubliceerd op

In de huidige concurrerende bedrijfsomgeving is het essentieel om voortdurend te streven naar verbetering en efficiëntie. Een van de manieren waarop bedrijven dit kunnen bereiken, is door hun medewerkers te trainen in Lean Six Sigma-principes. In deze blog belicht consultant Erik-Jan ten Hooven vijf voordelen van een Lean Six Sigma-training, waaronder verhoogde efficiëntie, verbeterde kwaliteit, […]

klantgerichtheid

Is jouw organisatie écht klantgericht?

Gepubliceerd op

Iedere organisatie zegt wel dat het klantgericht is, of dat het de klant centraal stelt. De vraag is dan: ervaren de klanten dit zelf ook écht zo in de praktijk? Vaak lijkt het erop alsof klantgerichtheid bestaat uit fraai geformuleerde teksten op de website, in plaats van dat er van binnenuit de organisatie daadwerkelijk wordt […]

lean manufacturing

Zo verbeter je bedrijfsprocessen met Lean

Gepubliceerd op

Het idee achter het inrichten van bedrijfsprocessen is vaak om het werk te standaardiseren of te vereenvoudigen. Er wordt dan volgens dezelfde werkwijze gewerkt dus de kans op fouten is minder… toch? Om erachter te komen of de huidige manier van werken daadwerkelijk het meest efficiënt is, is het nuttig om gebruik te maken van […]

dmaic

DMAIC-structuur: De tools per fase

Gepubliceerd op

Onmisbaar bij een Lean Six Sigma verbetertraject zijn de 5 fasen van de DMAIC-structuur. In een eerder blog vertelden we al dat de 5 fasen bestaan uit: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Wanneer je een verbetertraject start is het belangrijk dat je alle fasen doorloopt. Het kan echter wel een keer voorkomen dat je […]

customer journey mapping

Customer Journey Mapping: alle ins en outs

Gepubliceerd op

Je hebt er vast weleens van gehoord; ‘customer journey mapping’ of ‘klantreis’. In een eerdere blog legden we je al uit welke 3 stappen noodzakelijk zijn voor het opstellen van een klantreis. In deze blog gaan we wat meer in op de theorie achter customer journey mapping. Wat is het? En waarom zouden we de […]

bono denkhoeden

Brainstorm techniek: De Bono denkhoeden

Gepubliceerd op

Bij een Lean Six Sigma verbeterproject bestaan er diverse momenten waarop je met je team aan de slag kunt gaan met brainstormen. Het is dan ook geen wonder dat er meerdere brainstorm technieken zijn die je in kunt zetten. Het zal je opvallen dat deze technieken allemaal één ding gemeen hebben: het zorgt ervoor dat […]

SMED

SMED: Reduceert de omsteltijd

Gepubliceerd op

De letters van het woord SMED staan voor Single-Minute Exchange of Die. Maar wat betekent dat dan? Bij SMED gaat het erom om omsteltijden in processen en machines te verkorten. Denk aan het verwisselen van een mal in slechts enkele minuten of het omzetten van productielijn A naar productielijn B. Een ander concreet voorbeeld is […]

Waarom jij vandaag nog met CTQ aan de slag moet gaan

Gepubliceerd op

Binnen Lean vliegen de afkortingen je af en toe om de oren: CTQ, DMAIC, PDCA, VOC, FMEA, SMED, QFD, VSM, SIPOC en we kunnen nog wel even doorgaan. In een eerdere blog zijn we uitgebreid ingegaan op de CTQ-boom. In de praktijk blijkt het echter nog vaak lastig om met CTQ aan de slag te […]

standaardisatie

Standaardwerk en standaardisatie binnen Lean

Gepubliceerd op

Waar denk jij aan bij het woord standaardwerk? Grote kans dat woorden in je opkomen als saai, eentonig en hersenloos uit te voeren werk. Toch is standaardwerk wel degelijk ergens goed voor. Sterker nog, we zijn eigenlijk al tijden lang op allerlei gebieden aan het standaardiseren. Denk maar eens aan de ISO-normen, certificeringen, diploma’s en […]

Kaizen Lean: continu verbeteren

Gepubliceerd op

Weet jij wat de Japanse equivalent is van continu verbeteren? Kaizen Lean, oftewel “veranderen naar beter”. Het is dan ook niet gek dat Kaizen één van de vele principes is van het Toyota Production System (TPS), de basis van lean management. Vaak wordt Kaizen in één adem genoemd met het woord Hansei. Hansei staat voor […]