Slimmer werken,
blije klanten

Waarom jij vandaag nog met CTQ aan de slag moet gaan

Gepubliceerd op

Binnen Lean vliegen de afkortingen je af en toe om de oren: CTQ, DMAIC, PDCA, VOC, FMEA, SMED, QFD, VSM, SIPOC en we kunnen nog wel even doorgaan. In een eerdere blog zijn we uitgebreid ingegaan op de CTQ-boom. In de praktijk blijkt het echter nog vaak lastig om met CTQ aan de slag te […]

standaardisatie

Standaardwerk en standaardisatie binnen Lean

Gepubliceerd op

Waar denk jij aan bij het woord standaardwerk? Grote kans dat woorden in je opkomen als saai, eentonig en hersenloos uit te voeren werk. Toch is standaardwerk wel degelijk ergens goed voor. Sterker nog, we zijn eigenlijk al tijden lang op allerlei gebieden aan het standaardiseren. Denk maar eens aan de ISO-normen, certificeringen, diploma’s en […]

Kaizen Lean: continu verbeteren

Gepubliceerd op

Weet jij wat de Japanse equivalent is van continu verbeteren? Kaizen Lean, oftewel “veranderen naar beter”. Het is dan ook niet gek dat Kaizen één van de vele principes is van het Toyota Production System (TPS), de basis van lean management. Vaak wordt Kaizen in één adem genoemd met het woord Hansei. Hansei staat voor […]

Root Cause Analysis: van reactief naar proactief verbeteren

Gepubliceerd op

Bedrijven nemen vaak onvoldoende tijd om op zoek te gaan naar oorzaken en problemen die zich voordoen. Er is vaak een grote focus op de productiviteit en de waan van de dag, waardoor er snelle oplossingen worden verzonnen voor de symptomen. Hierdoor wordt een doorgrondige identificatie van de oorzaken die de problemen proberen weg te […]

Root Cause Analysis

De voordelen van Lean voor medewerkers op de werkvloer

Gepubliceerd op

Het is duidelijk dat Lean Management effectief is. Veel Lean organisaties hebben hun kosten terug zien lopen en een betere concurrentiepositie gerealiseerd. Belangrijk om hierbij te vermelden: dit allemaal zónder ook maar één medewerker te hoeven ontslaan. Vaak wordt beschreven hoe fijn de verbeteringen zijn en hoeveel voordelen het oplevert voor de directie en het […]

kenmerken green belt

Greenbelt certificering in the pocket en nu?

Gepubliceerd op

Yes je hebt hem binnen: Je officiële Green Belt certificaat! Tijdens de Green Belt training heb je veel geleerd over de verschillende tools en je barst van het enthousiasme om deze nu in je eigen werkomgeving in te gaan zetten. Maar waar moet je beginnen? En hoe zorg je voor de juiste omstandigheden om je […]

takttijd

Wat is takttijd?

Gepubliceerd op

Hoe kan het dat je het de ene dag razend druk hebt en continu achter de feiten aanloopt. Terwijl je de andere dag bijna op zoek moet gaan naar het werk. Waar komen deze verschillen vandaan? Grote kans dat het te maken heeft met de takttijd van jouw dag. In deze blog leggen we je […]

kano-model

Zo pas je het KANO-model toe

Gepubliceerd op

In een eerdere blog over het KANO-model hebben we al uitgelegd wat het precies is en welke plaats het inneemt in een verbeterproject. In deze blog vertel ik je hoe je het KANO-model praktisch kan inzetten om je project een stap verder te brengen. Oftewel, hoe pas je het KANO-model toe? Recap: Wat kun je […]

Lean Kaizen

De 5 basisstappen voor Lean Kaizen

Gepubliceerd op

Lean en Kaizen. Wat hebben die twee met elkaar te maken? De methodes Lean en Kaizen worden vaak met elkaar gecombineerd, omdat ze elkaar goed aanvullen. Lean staat voor ‘slank’ en helpt je om een visie te creëren. Kaizen betekent ‘veranderen naar beter’ en helpt je om die visie ook daadwerkelijk te realiseren. Wil je […]

spaghetti diagram

Spaghetti diagram: waarom is dat nuttig?

Gepubliceerd op

Je herkent het vast wel. Kom je eindelijk thuis na het doen van de boodschappen, blijk je toch nog een essentieel product vergeten te zijn die je nodig hebt voor het avondeten. Dus je kunt weer terug naar de supermarkt. Zo’n situatie zorgt voor veel frustratie en tijdverspilling. Dit soort situaties doen zich helaas ook […]