blije klanten

Is jouw organisatie écht klantgericht?
Iedere organisatie zegt wel dat het klantgericht is, of dat het de klant centraal stelt. De vraag is dan: ervaren de klanten dit zelf ook écht zo in de praktijk? Vaak lijkt het erop alsof klantgerichtheid bestaat uit fraai geformuleerde teksten op de website, in plaats van dat er van binnenuit de organisatie daadwerkelijk wordt […]

Zo verbeter je bedrijfsprocessen met Lean
Het idee achter het inrichten van bedrijfsprocessen is vaak om het werk te standaardiseren of te vereenvoudigen. Er wordt dan volgens dezelfde werkwijze gewerkt dus de kans op fouten is minder… toch? Om erachter te komen of de huidige manier van werken daadwerkelijk het meest efficiënt is, is het nuttig om gebruik te maken van […]

DMAIC-structuur: De tools per fase
Onmisbaar bij een Lean Six Sigma verbetertraject zijn de 5 fasen van de DMAIC-structuur. In een eerder blog vertelden we al dat de 5 fasen bestaan uit: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Wanneer je een verbetertraject start is het belangrijk dat je alle fasen doorloopt. Het kan echter wel een keer voorkomen dat je […]

Customer Journey Mapping: alle ins en outs
Je hebt er vast weleens van gehoord; ‘customer journey mapping’ of ‘klantreis’. In een eerdere blog legden we je al uit welke 3 stappen noodzakelijk zijn voor het opstellen van een klantreis. In deze blog gaan we wat meer in op de theorie achter customer journey mapping. Wat is het? En waarom zouden we de […]

Brainstorm techniek: De Bono denkhoeden
Bij een Lean Six Sigma verbeterproject bestaan er diverse momenten waarop je met je team aan de slag kunt gaan met brainstormen. Het is dan ook geen wonder dat er meerdere brainstorm technieken zijn die je in kunt zetten. Het zal je opvallen dat deze technieken allemaal één ding gemeen hebben: het zorgt ervoor dat […]

SMED: Reduceert de omsteltijd
De letters van het woord SMED staan voor Single-Minute Exchange of Die. Maar wat betekent dat dan? Bij SMED gaat het erom om omsteltijden in processen en machines te verkorten. Denk aan het verwisselen van een mal in slechts enkele minuten of het omzetten van productielijn A naar productielijn B. Een ander concreet voorbeeld is […]

Waarom jij vandaag nog met CTQ aan de slag moet gaan
Binnen Lean vliegen de afkortingen je af en toe om de oren: CTQ, DMAIC, PDCA, VOC, FMEA, SMED, QFD, VSM, SIPOC en we kunnen nog wel even doorgaan. In een eerdere blog zijn we uitgebreid ingegaan op de CTQ-boom. In de praktijk blijkt het echter nog vaak lastig om met CTQ aan de slag te […]

Standaardwerk en standaardisatie binnen Lean
Waar denk jij aan bij het woord standaardwerk? Grote kans dat woorden in je opkomen als saai, eentonig en hersenloos uit te voeren werk. Toch is standaardwerk wel degelijk ergens goed voor. Sterker nog, we zijn eigenlijk al tijden lang op allerlei gebieden aan het standaardiseren. Denk maar eens aan de ISO-normen, certificeringen, diploma’s en […]

Kaizen Lean: continu verbeteren
Weet jij wat de Japanse equivalent is van continu verbeteren? Kaizen Lean, oftewel “veranderen naar beter”. Het is dan ook niet gek dat Kaizen één van de vele principes is van het Toyota Production System (TPS), de basis van lean management. Vaak wordt Kaizen in één adem genoemd met het woord Hansei. Hansei staat voor […]

Root Cause Analysis: van reactief naar proactief verbeteren
Bedrijven nemen vaak onvoldoende tijd om op zoek te gaan naar oorzaken en problemen die zich voordoen. Er is vaak een grote focus op de productiviteit en de waan van de dag, waardoor er snelle oplossingen worden verzonnen voor de symptomen. Hierdoor wordt een doorgrondige identificatie van de oorzaken die de problemen proberen weg te […]